Utazás babával - amiket még sehol nem láttunk leírva

Baby Led Travel

Baby Led Travel

Repülés: hasznos tudnivalók a bajban - 1. rész

Az apropót a COVID adta, de bármikor jól jöhetnek ezek a tanácsok

2022. március 24. - BabyLedTravel

06_bud_empty.jpg

Az utazás (legalábbis a mi világunkban) szinte mindig repülést jelent, akár babával, akár baba nélkül kelünk útra.  Valószínűleg vannak ezzel még így páran.  Akik pedig sokat utaznak, előbb-utóbb óhatatlanul is belefutnak valamibe, amit a repüléssel foglalkozók irregular operations-nak, röviden IRROPS-nak hívnak.  Akik nem repüléssel foglalkoznak, azok pedig nem hívják sehogy, csak szentségelnek.

Az IRROPS lényegében a normálistól eltérő üzemelést jelent.  Hogy miért, az majdnem mindegy: technikai okok, időjárás, vulkánkitörés, túlóra, sztrájk, vagy lényegében bármi ide sorolható, ami szignifikáns késést vagy járattörlést jelent.  Nem feltétlenül arról van szó, amikor mondjuk késik fél órát a géped - sajnos ez benne van pakliban.  Inkább a dominószerű vagy lavinaszerű hatásokra érdemes gondolni, amikor sok száz vagy ezer ember utazása változik meg akaratukon kívül.

Az elmúlt két évben, köszönhetően a COVID-nak, gyakorlatilag ez mindennapos volt.  Ahogy a nyitóképen is látszik, repültünk nap közben Budapestről úgy, hogy rajtunk kívül senki, de tényleg senki nem volt az egész terminálban (az egyetlen személy a képen Dalma).  Sőt, tulajdonképpen pontosabb lenne úgy fogalmaznom, hogy COVID alatt gyakorlatilag egyszer sem fordult elő, hogy azzal a légitársasággal és oda tudtunk utazni, ahova a foglalásunk szólt.  Nem viccelek, rendszeresen utaztunk Budapest és London között és többször volt olyan, hogy a reptérre úton még nem tudtuk, hogy kivel és hova fogunk utazni, csak azt tudtuk, hogy az eredeti gépünket törölték.  Úgy gondoltam, hogy érdemesebb egy (vagy több) bejegyzést készíteni azoknak, akik esetleg a közeljövőben kerülnek hasonló helyzetbe akár babával, akár baba nélkül.  Mindenki (mi is) azt mondja, hogy ne stresszeljen a szülő, ha utazik, mert a gyereke megérzi.  Ha felkészülten várod a váratlant, talán kevésbé fogsz stresszelni.

Mielőtt tovább haladnék, érdemes tisztázni, hogy mindaz, amiről most szó lesz, nem alkalmazható fapados légitársaságokra.  Más a működési modell, nulla rugalmasság van benne, ettől olcsóbb.  Békeidőben nincs is ezzel semmi probléma.  De amint valami probléma merül fel, lényegében az utas magára van hagyva.  Ezzel szemben a hagyományos (hálózatos, vagy klasszikus) légitársaságoknál, mint az lentebb olvasható, teljesen más az utazási élmény.  Egyébként ez volt az egyik oka, hogy a pandémia alatt a fapadosok felé sem néztünk.  Annyira olcsóak voltak a klasszikus légitársaságok is a vírus miatt, hogy semmilyen hozzáadott értéket nem tudtak a fapadosok felmutatni, cserébe a velük való közlekedés kockázatos volt, a repterek távol vannak a várostól, így ezeket mi kihúztuk a listánkról.

Ahelyett, hogy össze-vissza hadoválnék a repülésről és a lehetőségekról, inkább egy konkrét példán át kezdem el bemutatni a lehetőségeidet.  Mivel a téma hosszú, kezdjük a konkrétumokkal, aztán meglátjuk meddig jutunk.

Beütött tehát a pandémia, a légitársaságok elkezdték a törléseket, a határokat lezárták, mi pedig itt álltunk több előre lefoglalt jeggyel - hónapokra előre Budapest és London között.  Első lecke: a járattörlés nem mindig rossz!  Ezeket a jegyeket még jóval korábban vettük, nem is tudtuk, hogy Dalma terhes lesz.  Már írtam arról, hogy mi hogyan álltunk a várandósság alatti utazással és bizony a soron következő utunkat Dalma nem tudta lerepülni.  Normál esetben ilyenkor a jegy törlésénél valamekkora összeget visszakapunk, de nem mindent, tehát valamekkora bukó mindenképp van a dologban.  Megnyílnak a lehetőségek ugyanakkor, ha nem mi állunk el az utazástól, hanem a gépet törlik.  A lehetőségek:

  1. elállsz az utazástól és visszakéred a teljes kifizetett összeget
  2. elállsz az utazástól és máskorra teszed át a repjegyet
  3. nem állsz el az utazástól és így vagy úgy, de eljuttatod magad oda, ahova menni akartál.

Az első opció sok magyarázatot nem igényel és Dalma is ezt választotta, mivel az első trimeszter alatt nem akartuk, hogy repüljön.  Mázli, hogy törölték az utat.  A második opció egy picit érdekesebb, keresel egy másik dátumot és minden extra költség nélkül jogosult vagy átrakatni a jegyedet oda.  Nyilván akkor jársz jól, ha olyan dátumot választasz, amikorra a jegyár egyébként magasabb lenne, mint amennyit te fizettél.  Mi a több törölt jegyünk közül például az egyiket átrakattuk egy későbbi időpontra, amikor egyébként többe kerültek a jegyek, de mivel a miénket törölték, nekünk ez már több kiadást nem jelentett.  Ezzel tehát a pandémia alatt különösen jól lehetett járni, hiszen egy olcsón vett és törölt jegyet akár a híresen drága karácsonyi időszakra is rakathasz.  A harmadik opció a legérdekesebb és ennél a konkrét példánál maradva én ezt választottam.  Hogyan működik ez a gyakorlatban?

A British Airways (BA) törölte a közvetlen járatot Budapest és London között.  Ez tehát Dalmának hasznos volt, mert amúgy sem utazott volna, nekem viszont muszáj volt.  Ilyenkor kérheted a harmadik pont szerinti eljárást a légitársaságodtól, jelen esetben a BA-tól.  A BA maga nem repül, de az ugyanehhez a cégcsoporthoz (IAG), illetve szövetséghez (Oneworld) tartozó más járatok ettől még közlekedhetnek.  A cégcsoport tagja az Iberia, tehát ha nagyon akarsz utazni, esetleg opció lehet Madridon átszállva.  Madrid egy fő csomópont (hub) az Iberia rendszerében, tehát valószínűleg lesz egy olyan Budapest - Madrid járat, amihez van csatlakozó Madrid - London.  Probléma megoldva.  Ha esetleg nincsen (esetemben nem volt, mivel az Iberia is törölte a budapesti járatait) lépünk tovább.  A BA tagja a Oneworld szövetségnek (ennek amúgy a megboldogult Malév is tagja volt), aminek tagja a Finnair is.  Lehet tehát, hogy létezik egy olyan Budapest - Helsinki Finnair járat, amihez van csatlakozó Helsinki - London.  Egyébként tényleg van, utaztunk is így nagyjából négyszer.  Ezekre a járatokra is át tudod kérni magad, mindenfajta extra költség nélkül.

Előfordulhat azonban, hogy a szövetségen belül sincsen olyan csatlakozó járat, ami megfelelne.  Vagy mert neked személy szerint nem felel meg, vagy mert a légitársaság maga nem hajlandó átírni a jegyed - például mert másnap van hozzá csatlakozó járat és a szállodádat már nem akarja fizetni.  Ekkor sincs minden veszve, sőt, van két opciód.

Az egyik opció, hogy van-e másvalaki, akivel van megállapodása a társaságnak?  Jelen esetben volt ilyen, a BA és a Lufthansa (LH) kötött egymással ilyen megállapodást.  Törölt járatok esetén semmi problémát nem jelent nekik a másik járataira áttenni az utast, ha neki megfelel.  Amennyiben ilyen megállapodás nincs (például nincs ilyen megállapodás a BA és a KLM között), akkor a legutolsó lehetőség, hogy magadnak megveszed a repjegyet valakinél (jelen esetben a KLM-nél) és utólag a BA-val kifizetteted.  Idáig mi nem jutottunk el egyszer sem, mindig találtak megoldást.

Hozzá kell tennem, hogy mivel a jegyek egyébként olcsóak voltak, ebben az időszakban a munkahelyem rendszeresen megfinanszírozta az üzleti osztályra (business class) szóló repjegyet.  Miért mókás ez?  Azért, mert ilyenkor a helyettesítő megoldásnak is azonos osztályra kell szólnia.  Azaz, mivel business jegyem volt a BA-ra, aki helyette végül elvitt, maga is business classon kellett, hogy elvigyen.  Ebből fakadóan fordult elő az a vicces helyzet, hogy bár két éve egyetlen Lufthansa jegyet sem vásároltam, mégis ezüst fokozatot értem el a törzsutas programjukban, amivel különböző előnyök járnak (de ezekre most itt nem térek ki).

A pandémia alatt tehát így fordulhatott elő az, hogy a reptérre menet mi már tudtuk, hogy törölték a járatunkat, így még fogalmunk sem volt, hogy kivel és min átszállva fogunk eljutni oda, ahova akartunk.  Konkrét példára visszatérve, ezt a bizonyos utat tehát törölte a BA.  Dalma visszakérte a jegy árát és számára itt lezárult a dolog.  Nekem viszont mennem kellett és sem Madridon, sem Helsinkin át nem volt opció.  Maradt a Lufthansa és Frankfurt, amire minden további nélkül át is írta a jegyemet a BA.  Érdekes a BA visszaigazoló emailjeit olvasni Lufthansa járatszámokkal, itt van egy példa 2021-ből, amikor immáron sokadjára utaztam BA foglalással LH járaton.

06_ticket.png

Itt azonban még nem biztos, hogy végére értünk a dolgoknak.  Legalábbis a pandémia alatt.  Előfordulhat, hogy a gépet ugyan nem törlik, de engem, mint utast leraknak róla.  Ez történt 2020-ban is, amikor Németország egyik napról a másikra megváltoztatta az utazási feltételeket.  Nevezetesen hoztak egy szabályt, hogy Frankfurtban nem engednek senkit átszállni, aki a schengeni övezeten kívülről érkezik, csak akkor, ha a tovább utazása is a schengeni övezeten kívülre vezet.  Magyarul én, aki Londonból tértem volna éppen haza (ami a schengeni zónán kívül van) nem szállhattam fel a frankfurti gépre, mert az átszállásom során beléptem volna az övezetbe.  Ha mondjuk Egyiptomba vagy Japánba mentem volna, azaz nem lépek át a frankfurti határon, akkor utazhattam volna.  Rendkívül bosszantó volt, de mivel leraktak a gépről, ismét megnyílt ugyanaz a fenti három lehetőség.  Immáron másodszor, egy utazáson belül - remek.

Böngésztem a menetrendet és a következőt találtam ki.  Nem repülhetek közvetlenül Frankfurtba, ez rendben van.  De ha valahova máshova repülök, ahol be tudok lépni a schengeni övezetbe, majd onnan repülök Frankfurtba, akkor minden stimmel, hiszen már belül vagyok, nem kell átmennem a határon.  Belgiumra esett a választásom és mivel a jegyemet törölték, szabadon élhettem (ismét) a harmadik opcióval: rakjanak át cégcsoporton belül egy másik gépre.  Az eredeti jegyemet a BA-nál vettem.  Ezt törölték, de a BA átrakott a Lufthansára.  A Lufthansa is törölt, tehát most velük van dolgom, ők pedig egy másik szövetség, a Star Alliance tagja.  Csakúgy, mint a Brussels Airlines, akinek amúgy a Lufthansa résztulajdonosa is.  Ha ide nem tudom átrakatni a jegyem, akkor sehova :).

Felhívva a Lufthansát nem is tartott sokáig a létező (de törölt) London - Frankfurt - Budapest jegyemet átiratni London - Brüsszel - Frankfurt - Budapest útvonalra.  A kérdés már csak az volt, hogy a reptéren felengednek-e a járatra?  Mert egyébként bárki, aki ránéz a jegyemre és ismeri az aktuális ki- és beutazási szabályokat, azonnal rájön, hogy éppen egy kiskaput használok ki.

A reptéren a személyzet sokat tanakodott, majd ugyanarra jutott, mint amire én.  Az általam lerepülni kívánt útvonalnak semmilyen jogi akadálya nincs, így fel is engedtek a gépre.  Ami történetesen egy szélestörzsű gép volt, amin a business class konkrétan kongott az ürességtől.

06_empty.jpg

Az út egyébként a tervek szerint alakult, a váratlan szélestörzsű gépnek hála pedig kifejezetten kényelmesen utaztam.

06_bru_seat_02.jpg

Sokat gondolkodtam, hogy vajon miért repül egy Airbus 330 egy durván 50 perces útvonalat?  Mert azért ez nem teljesen hétköznapi.  Két dolgot tudok elképzelni.  Az egyik, hogy a légitársaság sikeresen értékesítette a rakteret és annyi árut kellett szállítania, hogy megérte egy nagyobb géppel repülniük.  A másik, hogy a COVID miatt szinte minden tengerentúli járatot töröltek, hiszen gyakorlatilag minden ország lezárta a határait.  Ez pedig azt is jelenti, hogy a személyzet és a pilóták nem tudnak repülni azzal a típussal, amire engedélyük van.  Márpedig ezek az engedélyek lejárnak.  Elképzelhető, hogy azért repült aznap ez a gép, mert olcsóbb volt, mint egy szimulátort bérelni és abban "reptetni" a pilótákat, hogy ne járjon le az engedélyük.

A határt Belgiumban probléma nélkül átléptem, elvégre nem maradtam ott, nem vonatkoztak rám a karantén szabályaik.  Frankfurtban határ sem volt, hiszen már Brüsszelben beléptem Schengenbe, Budapesten pedig a határzár és karantén lett volna, de az aktuális szabályok szerinti ORFK engedéllyel ez rám nem vonatkozott.

Ez volt az első rész, ahol egy konkrét példát hozva igyekeztem bemutatni, hogy járattörlés esetén általánosságban milyen lehetőségeink vannak a nem fapados légitársaságokkal.  A második részben arra fogok kitérni, hogy mi történik, ha esetleg lekéssük a csatlakozást, a harmadikban pedig megpróbálom leírni, hogy miért lehet jó dolog és mit nyerünk vele, ha ilyen kerülő utakon jutunk el oda, ahova indultunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://babyledtravel.blog.hu/api/trackback/id/tr8717788956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása