A minap hirtelen ötlettől vezérelve Dalma felvettette, hogy mi lenne, ha szeptemberben Magyarországra repülnénk egy családi eseményre. Nálunk hamarosan megszületik a második kisgyerek, sőt, mire ez a poszt publikálásra került, szerintem már meg is született - remélem minden rendben ment. Nem nagyon terveztünk repülni egészen decemberig. Igaz, akkorra már lefoglaltunk egy (remélhetőleg) remek tengerentúli utat. De azért csak jó lenne előtte repülni egy rövidebbet a legkisebb családtaggal, ne egy kilenc órás repülőút legyen neki az első. Nem volt mit tenni, elkezdtem keresni a lehetőségeket. És belefutottam egy pofátlan lehúzásba, ami a törzsutas pontokat illeti. Magam sem tudom az okát, de úgy gondoltam gyorsan írok egy posztot róla, hogy segítsek másoknak elkerülni. Lássuk, mibe futottam bele!
A dolog ott indul, hogy szeptember végére pofátlanul drága repjegyeket találtam csak. Konkrétan egy London - Budapest repjegyről van szó, amit a British AIrways nem kevesebb, mint 965 fontért akart eladni négyünknek. Ez a két felnőtt, a gyerek (M már nagylány, már saját széken utazik) és a kisbaba, akinek saját széke nem lesz, ölben fog utazni. 965 font! Mai árfolyamon durván négyszáznegyvenezer magyar forint. Hihetetlen drága.
Jó, persze, ez a számunkra optimális járat volt. Lehetett volna olcsóbban is repülni, ha a londoni indulás reggel hétkor van, az a jegy kevesebbe kerül. Még ennél is olcsóbb lenne, ha az este kilenc órakor induló gépre foglalnék. Igenám, de nem akarunk reggel ötre kiérni a reptérre, mert akkor fél ötkor kellene indulni, amihez fél négykor kellene kelnünk. Kösz, de kösz nem. Az esti gép nekünk nem probléma, az újszülöttnek sem, de nem fogjuk a normál esetben este 8-kor elalvó M-met annak kitenni, hogy reggel fél kettőkor szálljon le a gép, ahonnan még egy óra, mire ágyba tudjuk fektetni. Ezek a járatok sem lennének szuper olcsóak, de kifizethető tartományban mozognak... na de a "baby led", azaz babavezérelt lényege, hogy azt a megoldást keressük, ami a gyerekeknek a legjobb, nem azt, ami nekünk. Elvetettük mindkettőt.
Nincs más hátra, átszállásos megoldás után kell nézni. Ilyenkor mi alapból a Lufthansához fordulunk, mivel kiterjedt hálózata révén nem szokott probléma lenni megfelelő csatlakozást találni. Kerestem és találtam megfelelő menetrendet. Szuboptimális, reggel kilenckor induló gép, amihez hétkor kell kiérnünk. Korai ez is, de vállalható. Ami pedig azt gondoltam jó dolog: elhasználhatom a felgyűlt Miles and More mérföldjeimet. Ez a BA-s avios megfelelője pepitában. Van valamennyi, de aktívan sosem gyűjtöttem, lassan le is fognak járni. Legalább valamennyire lenyomja az árakat. A keresés eredménye: durván 700 fontot kért el a Lufthansa ezekért a jegyekért, ami még mindig borsos, mintegy háromszáztizennyolcezer forint, de már több, mint százezer forintot faragtunk az áron. Gondoltuk, ha már lúd, legyen kövér, van egy 11 órás indulás is, ami ugyan kicsit többe kerül, de hátha a pontokkal lejjebb lehet szorítani az árat. Ez a 11 órás indulás amúgy egészen közelít már az ideálishoz. Ezért a jegyért már 772 fontot kellett volna fizetni. Mit tudnak a pontok csökkenteni ezen?
Mint a mellékelt képen látható, sajnos nem sokat. Oké, értem, hogy nyavalyás tizenhatezer-valahány pont szinte semmire nem elegendő, de azért 39 fontnál több kedvezményre számítottam. Ráadásul nem is engedi felhasználni az összes mérföldemet, csak diszkrét lépésekben tudom mozgatni a csúszkát, ami azt jelenti, hogy valamennyi mérföldem ez után az út után is maradni fog. És mivel ilyen keveset ér csak, minden bizonnyal le fog járni, azaz elvesznek.
Nehéz szívvel, de arra jutottam, hogy kicsit gombhoz-a-kabátot szituáció kezd kialakulni, hagyjuk a vacakolást, megyünk a reggel kilences géppel, ha ennyit ér a mérföld, akkor ennyit ér, örüljenek maguknak. Persze kicsit izgatta a csőrömet, hogy a mérföldeket így durván egy forintért "adom el" a légitársaságnak, ami mocskosan rossz ár, a normális ár olyan 4-5 forint körül van. Butaságnak tűnik, de ha az én saját értékelésem szerint nyolcvanezer forint körül érnek a mérföldjeim, akkor nyilván nem tizenhat-tizenhétezer forintnyi kedvezményt akarok kapni értük.
Van más mód is arra, hogy elhasználjam a mérföldeket: egy redemption flight-ra, azaz "ingyen" repjegyre is beválthatom őket. Ha van elég. Négy emberre. Átszállásos foglalásra. Mondanom sem kell, nem volt. Tizenhétezer mérföld lett volna egy embernek, csak oda. Négyen vagyunk és vissza is kéne jönni. Viszont ötletet azért adott ez a keresés is. Nézzük már meg, hogy a BA-nél nincs ingyen jegy lehetőség ezekre a dátumokra?
Ha valaki nem mindennap vált mérföldet (vagy aviost) repjegyre, akkor leírom, hogy minden járaton korlátozott az ilyen székek darabszáma. Ha elfogytak, hiába van szabad szék a fedélzeten, hiába van elegendő mérföld - csengetni kell a lóvét érte. A kérdés tehát az: van-e ilyen jegy?
Bingó! Nem csak, hogy van megfelelő darabszám mindkét irányba, de ráadásul a legoptimálisabb járatra is van, valamint - és ez az igazi lényeg - többféle árazás is elérhető. Amint azt írtam korábban is, az ilyen "ingyen" repjegyek soha nincsenek ingyen, valamennyi pénzt mindig kell fizetni értük. Az opciók elindulnak a legtöbb avios - legkevesebb készpénz verziótól és tartanak a legkevesebb avios - legtöbb készpénzig. Azaz, ha valakinek nincs sok aviosa, az is kaparhat magának egy kis gesztenyét. Ez utóbbi vagyok most én, mivel nincs különösebben sok aviosom, gyakorlatilag ellőttem szinte mindet a decemberi családi nyaralásra. Ami kevés volt, az éppen elegendő volt ahhoz, hogy a fenti képen bekarikázott legkevesebb avios - legtöbb pénz opciót kiválasszam. Ez pedig azt jelentette, hogy a 965 fontos repjegyet a BA odaadja 270 font készpénzért és 17400 aviosért. Azaz, ennyi aviossal tudtam spórolni 965 - 270 = 695 fontot, ha a matekom nem csal. Ez pedig egy nagyon jó biznisz. Ha visszaszámolom forintba, akkor tulajdonképpen 17400 aviost "adtam el" (vissza) a légitársaságnak, 695 fontért, azaz darabját durván 18 forintért, mai árfolyamon. Ez pontosan 18x több, mint amit a Lufthansa adott volna a saját mérföldjeiért, de még 3x - 4x több annál is, mint amit szerintem érnek. Mondanom sem kell, hogy a repjegyet azonnal megvettem.
Furdalta azonban az oldalamat a kíváncsiság. Hogyan lehetséges ez? Mennyit érnének az aviosaim, ha nem "ingyen" repjegyre, hanem csak árcsökkentésre akarnám használni őket? És itt jön az átverés. Csináltam egy próbafoglalást is, amiben megnéztem, hogy ha simán venni akarnék ugyanezekre a gépekre ugyazezen napokra repjegyet, de csakis készpénzért, akkor mennyit érnének az aviosaim?
És itt látható a pofátlanság. Ha nem "ingyen" jegyre váltanám be az aviost, hanem csak az árat akarnám csökkenteni, akkor 16600 aviosért cserébe 112 fontot engedne az árból a BA. Nem hittem a szememnek. Az imént 17400 fontért 695 fontot engedett az árból, most viszont gyakorlatilag ugyanennyi aviosért csak 112 fontot? A megoldás a jutalomszék koncepciójában van.
A nem-ingyen-van-de-annak-hirdetjük üléseket, amiket a légitársaság minden járatára korlátozottan tesz elérhetővé, éppen ezért keresik az utasok. Látható, hogy gyakorlatilag ugyanakkora mennyiségű aviosért az egyik esetben hatszor akkora árcsökkenést kapunk, mint a másik esetben. Ettől jutalomszék a jutalomszék. Vagy eredetiben reward seat. A légitársaság jutalmazza azokat, akik hűséges utasai. Ha időben foglalnak. És van elég aviosuk. És hajlandóak készpénzben is fizetni. És még van ilyen ülés a repülőgépen.
Látható tehát, hogy nem egyszerű játék ez, résen kell lenni, a légitársaság nem köti az orrodra, ha kevesebb pénzért is elvinne ugyanakkor, ugyanoda. Neked kell megtalálnod a lehetőségét.Továbbá a teljesség kedvéért tegyük hozzá azt is, hogy ezek a jegyek, bár szinte mindenben megegyeznek, egy különbség mégis van. Ugyanannyi a feladott csomag, ugyanakkor lehet ingyen ülést választani, ugyanakkora a kézicsomag megengedett mérete - minden ugyanaz. Egyet leszámítva: a kapott aviosok és tier pontok. Amennyiben egy repjegy árát aviossal csökkentem, akkor a repülés után jogosult vagyok a tier pontokra, amikkel a státuszt tudom elérni, illetve az avios gyűjtésre is. Amennyiben jutalomszéken utaztam, akkor sem aviost, sem tier pontot nem kapok a repülés után, hiszen nem a normál áron (vagy a csökkentett normál áron) vettem meg a repjegyet.
A gyakorlatban ez a különbség totálisan elhanyagolható. Most ugye nem fogok kapni tier pontot, sem aviost. Ha fizettem volna a repjegyért, akkor kaptam volna a repülés után 2104 aviost. Ez, ha a későbbiekben monetizálni akarnám, akkor átlagos esetben valahol kilenc - tízezer forintnak megfelelő összeget jelenthet. Ha egy hasonló extrém jó környezetben tudnám ezeket az aviosokat a jövőben felhasználni, akkor is legfeljebb 37-38 ezer forintnak megfelelő értéket képvisel. Azaz most ennyi avios megszerzéséről mondtam le. Cserébe viszont spóroltam több, mint háromszázezer forintot ezeken a repjegyeken. Nyilván butaság lenne nem kihasználni a jutalomszékeket.
A sztorihoz csak a teljesség kedvéért hozzátartozik az is, hogy kíváncsiságból ránéztem a világ egyik legnagyobb fapadosának ajánlataira, hogy árban miképp viszonyul a hálózatos légitársaságok ajánlataihoz. Kezdjük azzal, hogy nem volt összehasonlítható ajánlat a menetrendet tekintve. Vagy reggel fél kilenckor indul, vagy délután fél hatkor. A reggel fél kilences induláskor, mivel Stansted két óra innen kocsival, reggel ötkor kellett volna elindulni, amit éppen elkerülni akartunk. Marad a fél hatos. A mezítlábas jegyhez természetesen hozzá kell adnunk a feladott csomagot, a nagyobb kézicsomagot, hogy összehasonlítható terméket kapjunk. Valamint hozzá kell vennünk az elsőbbségi beszállást is, mert a fapadosok nem engedik a családos - kisgyerekes utasokat elsőként beszállni, csak ha fizetnek érte. És akkor is végig a sorban kell állni. Valamint az ülőhelyfoglalást is, hiszen az alapból jár a normális légitársaságnál. Mindezeket összeszámolva 730 fontra jött ki a végösszeg, ami drágább, mint a közelebbi reptérről induló, jobb szolgáltatást kináló nem-fapados. Csak a perspektíva kedvéért. :)