Utazás babával - amiket még sehol nem láttunk leírva

Baby Led Travel

Baby Led Travel

M első repülése

Hasznos tippek egy három hónapos baba utazásához

2022. március 29. - BabyLedTravel

10_ticket.jpg

Én két hónapos koromban repültem először és M-nek is hasonlóan terveztük.  Legalábbis még mielőtt megszületett és konkrétan szülőkké váltunk volna.  Akkoriban mindent olyan egyszerűnek láttunk!  Aztán amikor elérkeztünk a két hónapos korhoz, értékeltük a helyzetünket.  Addigra már eljutottunk oda, hogy legalább némi irányításunk volt az események felett, de közvetlenül a születés után és az első pár hónapban inkább csak sodródtunk az eseményekkel.  Hogyan terveztük az első utazást és milyen lett végül?  Milyen előkészületeket tettünk, milyen zsákutcákba futottunk bele és miért?  Mindez kiderül a mai írásból.

Elnézegetve a különböző babával utazós bejegyzéseket a neten, úgy tűnik, szinte sportot űznek néhányan abból, milyen hamar vigyék a babájukat akárhova. Nekünk az első néhány hónap inkább arról szólt, hogy a pocakban töltött majdnem 9 hónap után ismerjük meg egymást a csöppséggel és szokjunk bele a mindannyiunk számára új helyzetbe. A világ a bentléthez képest hangos, fényes, hideg/meleg, az ennivaló nem folyamatosan jön, úgyhogy a kis jövevénynek van mihez hozzászoknia. A felnőtteknek pedig ott a kialvatlanság, a sok, korábban még nem látott helyzet. Ha soha nem éltél kisgyerek közelében felnőttként, akkor legalábbis sok az ismeretlen dolog. Persze lehet, hogy vannak sokan, akiknek az első néhány hónap is már maga a megtestesült egyszerűség, és ők simán mennek a babájukkal világgá. Mi viszont ebben az első néhány hónapban váltunk igazán családdá, és ez kitöltötte az életünket. Az utazás megvár, az a sok ország és látnivaló, amit szeretnénk M-nek megmutatni, nem megy sehova.

Azonban az élet úgy alakult, hogy nálunk a családlátogatás nem abból áll, hogy beülünk a kocsiba és vezetünk fél órát, hanem repülni kell. Ezért mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy M egészen kis korától megszokja a repülést.  Végül mikor konkrétan eljött volna a repülés ideje két hónaposan, eltoltuk egy hónappal. Egyrészt azért, mert nem éreztük még magunkat úgy, mint akik totálisan kontrollálják a váratlan helyzeteket.  A másik, hogy meg akartuk várni M második adag oltását.  Az első adagot 8 hetesen kapja, a második adagot 12 hetesen, a harmadikat 16 hetesen.  Mi úgy gondoltuk, hogy legalább két adag kötelező oltását kapja meg, mielőtt repülni megyünk vele, szerintünk ez így megfelelő kompromisszum.  A második adag oltás után is még vártunk durván hat napot, úgy időzítettük a repülést, ha esetleg valamilyen reakció vagy láz lépne fel, ne út közben legyünk.  A repjegyeinket az első utunkra már a terhesség második hónapjában megvettük, nagyjából olyan 9-10 hónapra előre, a módosítás a pandémia alatti járattörlések miatt egyszerű és ingyenes volt.  A repjegy vásárlásunk két kérdést is felvet.  Milyet, illetve hogyan vettünk jegyet egy magzatnak?

A jegyet azért vettük meg ennyire előre, mert többé - kevésbé igaz, hogy a jó előre megvett repjegyek olcsóbbak.  Nem mindig, ez inkább amolyan általános szabály, ami alól vannak kivételek.  Mivel azonban tombolt a pandémia, a jó előre vásárolt jegyek nem csak olcsóak voltak (senki nem tudta, hogy meddig tart, mikor lehet utazni megint), de rugalmasak is.  Normál esetben a repjegyek különböző kategóriákba (booking class) vannak sorolva, amelyek utalnak az utazási osztályra (economy, business, premium economy, first), valamint utalnak arra is, hogy a repjegy maga mennyire flexibilis.  A teljesen flexibilis jegyek nyilván drágábbak, a teljesen kötött jegyek a legolcsóbbak.  A teljesen kötött jegyek azonban a pandémia alatt is szabadon módosíthatóak voltak, így semmilyen kockázatot nem vállaltunk.  A légitársaságok (nem a fapadosak, az igaziak) a saját jól felfogott érdekükben biztosították ezt a rugalmasságot, mivel ha nem tették volna, szinte senki nem vett volna egy repjegyet sem, megállt volna a cashflow.  Kénytelenek voltak azzal marketingelni magukat, hogy gyere csak, add nekünk a pénzed, rugalmasak leszünk, megígérjük!  És amúgy tényleg azok is voltak.

A másik, érdekesebb kérdés, hogy miképpen veszel repjegyet valakinek, aki még meg sem született?  A válasz az, hogy nem veszel.  Mi úgy döntöttünk, hogy British Airways-zel (BA) fogunk utazni, de az általuk alkalmazott gyakorlat igaz szinte bármelyik másik hagyományos (vagy hálózatos) társaságra is (Lufthansa csoport, KLM, Air France, Finnair, United, Delta, American stb).  A fapadosokat mi szándékosan kerültük, több okból is, így egyikünk sem tud nyilatkozni azokról.  Már többször utaltam rá, miért kerültük őket, most nem térek ki erre.  Tehát a jegyet megvettünk kettőnknek, majd vártuk M születését.  Amint ez megtörtént, az első adandó alkalommal felhívtam a BA ügyfélszolgálatot és hozzárakattam M jegyét a miénkhez.  Ezt nem lehet online magadnak megcsinálni, csak a call center tudja a létező jegyhez hozzácsapni a bébijegyet.  Csecsemőknek önmagukban sem tudsz jegyet venni, csak felnőtt jeggyel együtt, ezért kell telefonálni, mert a call center tud csak egy csecsemőjegyet is venni magában.

Ha már itt tartunk, tipikusan a következő jegykategóriák vannak:

  • Infant ticket (csecsemőknek) 48 órás kortól két éves korig.  A légitársaságok tipikusan a szülés utáni második nap engednek legkorábban repülni, ha természetes szülés volt és 10 nappal a szülés után, ha császár volt.  Egyes esetekben kérhetnek orvosi véleményt az alkalmasságról, illetve pár nap különbség lehet a légitársaságok között, de kb. ezzel lehet számolni.  A csecsemők utazhatnak a szülő ölében (ekkor nem lesz saját ülése), de lehet nekik saját ülést is foglalni.  Az ölben utazó csecsemők repjegye a szülők jegyének jellemzően tíz százalékába kerül és az adókat sem kell mindet megfizetni hozzá.  A saját székben utazó csecsemők repjegye többe kerül.
  • Child ticket (gyerekeknek) két éves kortól tizenegy éves korig, de önállóan nem utazhatnak, csak egy kísérő felnőtt társaságában.  Saját székükben kell utazniuk, amit ki is kell fizetni, de jellemzően a jegy olcsóbb, mint egy felnőtt jegy.
  • Young adult ticket (fiatal felnőtt jegy, tulajdonképpen ez is gyerekjegy) 12 - 15 éves kor között.  A gyerekek önállóan 14 éves kor alatt nem utazhatnak, kell velük egy kísérő felnőtt legyen.  Az utazásnak extra feltétele van ebben az esetben, például az utazó gyereknél kell legyen a szülei útlevelének fénymásolata és egyéb dokumentumok.
  • Adult ticket (normál felnőtt jegy) 16 éves kortól.

A fenti jegytípusok és az életkorok változhatnak légitársaságonként, de valami hasonlóra kell mindenhol számítani.  Az életkorok alsó határai beleértendőek az intervallumokba, azaz egy az utazás napján pontosan két éves gyerek már nem utazhat ölben, külön széket kell neki foglalni és gyerekjegyet venni.  Olyan utazásoknál, ahol az utazás közben lesz két éves a baba, változó a szabályozás. A BA, hasonlóan más légitársaságokhoz, előírja, hogy az utazás közben két évessé váló baba továbbra is infant (csecsemő) jeggyel utazzon, de már nem utazhat ölben, saját ülésében kell üljön, igaz, ezért ebben az esetben nem számol fel költséget.  Ha tehát egy 23 órás utazást tervezel mondjuk Ausztráliába, és a gyereked menet közben ünnepli a második születésnapját, akkor nem utazhat csecsemő jeggyel, de a gyerek jegyért sem kell többet fizetni.

Bonyolult?  Az, de ne aggódj, amilyen gyorsan felnőnek, nem sokáig lesznek ilyen problémáid.  Visszatérve tehát a mi esetünkre, szülés után lehet csak csecsemőjegyet venni, amikor már tuti biztos a neve, hogy fiú vagy lány, a születésnapja, meg az ilyen apróságok.  Az útlevél még nem kell a jegyfoglaláshoz, csak majd az utazáshoz, így erre várni felesleges.  Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy belföldi járathoz útlevél sem kell, elegendő a születési anyakönyvi kivonat.  Igen, tudom, Magyarországon nincsenek belföldi járatok, így a kérdés nem aktuális, de sok ember él olyan országokban, ahol van belföldi légiforgalom is.

Az útlevelet talán két hetes korában intéztük, hamar megvolt, de mint írtam, a repjegy foglaláshoz nincs szükség rá.  Csomagok tekintetében a légitársaságok automatikusan engedni szoktak egy plusz fedélzeti kézicsomagot a babadolgoknak, plusz egy feladott csomagot, valamint autósülés vagy babakocsi feladását is.  Ez megint csak légitársaságonként változik és függhet attól is, hogy economy vagy business repjegyeket vettél, valamint attól, ha van valamilyen státuszod az adott légitársaságnál.  A státuszokról már írtam érintőlegesen egy korábbi bejegyzésben.

A csecsemőjegyen az ülésszám INF lesz, mint infant, ahogy a poszt tetején látható képen is látszódik, ami M első saját repjegye volt.  Fontos tudni, hogy a repülőkön csecsemővel nem ülhetsz bárhova.  Nem ülhetsz vészkijárati sorba, illetve az is limitált, hogy a babák egymáshoz képest hol ülhetnek.  Ez megint légitársaság, sőt, inkább repülőgép típus-függő, elsősorban az oxigénmaszkok miatt.  Az oxigénmaszkok minden repülőgépen kötelezőek, amelyeket hitelesítettek huszonötezer láb feletti repüléshez (a normál utazómagasság harmincezer és negyvenezer láb között szokott lenni).  A probléma az, hogy a kabin sérülése vagy az oxigénszint csökkenése esetén az utasok ölébe automatikusan leeső oxigénmaszkokra a szabályzás azt írja elő, hogy a fedélzeten a maximum utasszámot minimum tíz százalékkal meghaladó maszknak kell lennie, és az extra tíz százalék maszknak lehetőleg egyenletesen elosztva kell lennie a fedélzeten.

Ez a gyakorlatban egy Európán belül közlekedő egyfolyosós (azaz keskenytörzsű) repülőgépen - ami a leggyakrabban egy Boeing 737 variáns vagy egy Airbus 320 családba tartozó gép, ahol 2 x 3 szék van egy sorban - minden székhez tartozik egy maszk.  Ezen felül vannak olyan sorok, ahol három székhez négy maszk tartozik, azaz van egy extra maszk.  Ezt a negyedik maszkot tudod az ölben utazó csecsemőnek használni.  Mi következik ebből?  Az, hogy semelyik három széken nem ülhet két csecsemő.  Azaz ha például ikrekkel utazol, nem ülhet a két szülő egymás mellett, de még ugyanazon székhármason sem ülhetnek egyszerre ketten, mert nincs elég maszk a gyerekeknek.  A negyedik oxigénmaszk ráadásul nem is minden sorban található meg, így azokba a sorokba, ahol nincs ilyen, csecsemővel nem ülhetsz.  Ezt például onnan tudod ellenőrizni, hogy az ülőhelyválasztásnál a rendszer nem enged bizonyos sorokba ülni.  Nézd meg például a lenti képet.

10_searing_1.png

A fenti képen láthatod, hogy az amúgy teljesen üres nyolcadik sorba akartam magunkat előrébb ültetni, amit a zöld nyíllal jelöltem meg.  De az alábbi hibaüzenet miatt ez nem lehetséges:

10_seating.png

Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy az üres sorban már ülne egy másik baba, hanem arról, hogy a nyolcadik sorban nincsen negyedik oxigénmaszk, így oda kisgyerekkel nem ülhetünk, hiszen a harmadik székre még jöhet valaki.  A hibaüzenet egy általános üzenet, valóban nem ülhet két baba sem egy sor azonos oldalán, legalább a folyosó két oldalára kell ülniük a szülőknek, egy - egy gyerekkel az ölükben.

Most hogy az izgalmas témán túl vagyunk, foglalkozzunk a babás utazásra felkészüléssel.  Mi már rájöttünk, hogy nem mindegy, egy napon belül melyik géppel repülünk - már ha van több.  M estére már fáradtabb, ráadásul van megszokott rutinja: babamasszázs, fürdés, etetés.  Ezt a hármast nem akarjuk felborítani, ha nem muszáj, így mi inkább a nap első felében, lehetőleg reggeli gépre foglalunk, ha van választási lehetőség.  Ha nincs, akkor persze nincs mit tenni, de ha van, akkor preferáljuk a reggeli gépeket.  Nyilván, ha a születés előtt foglalsz repjegyet, fogalmad nem lesz, hogy lesz-e egyáltalán napi rutin, vagy a nap melyik szakában nyűgösebb.  Ez ilyen, vaktában kell eldöntened ezt is, mint sok minden mást.  Azért nem dől össze a világ, ha este kell utazni, azt is megoldjuk, te is meg fogod a saját babáddal.  Mindössze arról van szó, hogy minden kellemetlenséget, amit lehet, megpróbálsz előre kiiktatni, úgyis marad elég.  Minek nehezített terepre menni, ha lehet egyszerűbben is csinálni?

A következő kérdés a pakolás - ezt már érintettem a Taktikai Táskával egy korábbi posztban.  A repüléshez ugyanez kell, csak nagyobb mennyiségben, különösen ha nem anyatejes a baba.  A pakolás nyilván attól is függ, hogy ismerős helyre mentek-e (például családhoz) vagy ismeretlenbe (példaul egy hotelbe vagy apartmanba), illetve attól is, hogy ott, ahova mentek, mi minden kapható.  Kapható-e ugyanaz a formula, kapható-e ugyanaz a valami, amit otthon a baba megszokott?  Vagy amit a szülő megszokott?  Pelenka van mindenhol, de vannak olyan típusok, amelyek nem minden országban kaphatóak.  Majd egyszer bemutatom, mi mindennel utazunk mi.  Sok dolgot viszünk, eleinte 65 kiló feladott csomagunk volt és még ezen felül voltak a kézicsomagok.  A legutóbbi utunkon már csak 35 kiló volt a feladott csomag, babaüléssel, babakocsival, mindennel.  Nyilván azok, akik anyatejes babák, eleve se ételt nem kell magukkal vigyenek, se cumisüveget, se a sterilizáláshoz semmit, nekik sokkal kevesebb csomagjuk lehet.  De ilyen könnyített pályán bárki elboldogulna, ebben mi a kihívás? :)

A következő nagyobb dolog a reptéri tortúra a csomag feladásával, biztonsági ellenőrzéssel, sorbanállva várakozással, pelenkacserével, etetéssel.  Amikor még M nélkül utaztunk, nem csináltunk ezekből nagy dolgot, valamennyivel a gép előtt kimentünk - tipikusan egy órával - aztán kész.  Mi az első számú szabály az utazáskor?  Ne stresszelj.  Mert ha stresszelsz, a baba megérzi és ő is nyűgös lesz, azt pedig nem akarod.  Ezért mi úgy döntöttünk, amikor a repjegyet megvettük az első úthoz, hogy business classon fogunk repülni.  Valamennyivel többe került, de hála a pandémiának és a visszaesett légiforgalomnak, a két business jegy került annyiba, mint békeidőben a két economy jegy.  Marginálisan volt csak drágább.  Mit kaptunk ezért, miért választottuk ezt?

A business jegyekhez a reptéren járt külön biztonsági ellenőrzés, azaz nem kellett a sorban állni az összes többi utassal.  A sor, ahol mi voltunk, csak business class utasoknak volt fenntartva, azaz eleve sokkal kevesebb volt az ember, valamint ezek az utasok tipikusan a sokat repülő rutinos utasok is, tehát az egész sor gyorsabban halad.  Igaz, a business utasok sokkal türelmetlenebbek is, ha pont egy kisgyerekes család mögé kerülnek.  A biztonsági ellenőrzésen minden folyadékot ugyanúgy ki kell venni a táskából, mint bárki másnak.  A különbség, hogy a tálcába, amibe a folyadékok kerülnek, egy szivacsos betét is kerül.  Ez az átvilágításnál szükséges és a 100 ml feletti folyadékoknál használják.  Néha ezeket még külön egyesével is megvizsgálják egy második géppel.  Az egész folyamat egy kicsit lassabb, mint a klasszikus ellenőrzés, de a dolgozók napi nyolc órában találkoznak kisbabával utazókkal, pontosan tudják, mit kell csinálni és mondják is.  Az egy literes zsákba a bébiételes folyadékoknak nem kell beleférnie, csak a hagyományos dolgoknak (fogkrém és hasonlók).

Nekünk fontos volt, hogy a lehető legkevesebb helyen és a lehető legkevesebb ideig kelljen sorban állnunk, ezért is ezt a megoldást választottuk.  Érdemes tudni, hogy vannak repterek, ahol a kisgyerekes utasokat előreveszik, vagy akár számukra dedikált csatornákat biztosítanak.  Ez lehet jó és rossz is.  Jó, mert ha kevés családos utas van, akkor hamar végzel.  Rossz, ha sok családos utas van, mindenki tötymörög, lassabban fogsz végezni.  Érdemes körülnézni, az adott reptéren van-e családbarát checkin pult és biztonsági ellenőrzés.

10_me-lounge.jpg

A következő fázis az utazásban a reptéri lounge vagy váró.  Ez tipikusan egy fotelekkel, asztalokkal kényelmesen berendezett terem, ahol az enni- és innivalók mellett bizonyos szolgáltatások is vannak (pl. nyomtatás, fénymásolás, alvósarok, zuhanyzó, munkaasztal, játszósarok gyerekeknek, ilyesmik).  Számunkra a kulcs a váróban az, hogy nyugodt körülmények között tudunk etetni, távolabb a világ zajától.  Nincsenek hangosbemondók, kényelmesen le tudunk ülni hozzá, elkészíteni vagy bekeverni a formulát.  Valamint a váróknak a nagyobb reptereken saját mosdójuk és pelenkázójuk is van, tehát sokkal nagyobb valószínűséggel lesz szabad, valamint jobb felszereltségű.  A beszállás előtti sorakozó, tülekedés zsibongása előtt különösen jó egy kicsit lazítani.  Ha pedig a szülők ellazultak és mosolygósak, akkor M is az lesz, ez pedig az egésznek az értelme.  Tipp: a legtöbb lounge-ban van alkoholmentes pezsgő is.

A beszállítás a legtöbb reptéren mindig a segítségre szorulókkal és a gyerekesekkel kezdődik, ehhez ritkán kell bármit vásárolni, de a business class jegyhez is jár automatikusan.  De csak ezért nem érdemes venni.  A korai beszállás előnye, hogy biztosan van az üléseink körül szabad tárolóhely a csomagoknak, valamint leüléskor el kell helyezkedni M-nek is.  Nekünk ezen túlmenően kéznél kell tartani a kistehenet, a csörgőt, a cumit, vagy bármit, amivel ha nyűgösebb, akkor le lehet foglalni.  Paradox módon a kisebbekkel könnyebb az utazás, hiszen sokkal többet és gyakrabban alszanak.  M-met már fél éves korában is láthatóan jobban érdekelte maga körül a világ.  A legutóbbi repüléséből nem sokat aludt, talán 45 percet, a maradékot végig ébren töltötte.  Ilyenkor megpróbáljuk lefoglalni a játékaival, éneklünk, vagy ilyesmivel lehet lekötni a figyelmét.  Ha kicsit nagyobb lesz, a légitársaság tud adni gyerekeknek összeállított csomagot kifestő könyvvel, képregénnyel, ilyesmivel, ami egy kicsit nagyobb gyereket le tud kötni ideig - óráig.  Sokszor szoktuk látni, hogy már egészen kis gyerekeket a szüleik tabletekkel, telefonokkal foglalnak le.  Mi ezt mondjuk pont nem tartjuk jó ötletnek, de nincs nálunk a bölcsek köve, mit értünk mi hozzá.

A beszálláshoz kapcsolódik, hogy a legtöbb babakocsit egészen a kapuig el lehet vinni, benne a kisgyerekkel és csak ott kell leadni.  Az érkezés után változó, hogy hol kapod vissza: van, ahol rögtön kiszállásnál a gép mellett fog várni, de van, hogy csak a csomagszalagról tudod levenni.  Érdemes lehet elgondolkodni olyan babakocsi beszerzésén, amit fel tudsz magaddal vinni a kabinba.  Ha olvastad a babakocsi és autósülés kiválasztásáról szóló korábbi posztunkat, akkor tudod, hogy mi először nem e szerint választottunk.  Később azonban ez változott és egy hátizsák méretűre összehajtható babakocsit azóta mi már simán felviszünk kézicsomagként a fedélzetre.

10_flying.jpg

Az utazás alatt nagyon valószínű, hogy gyermeked sírni fog.  Vagy sikerül megnyugtatnod, vagy nem.  Ez ilyen.  Mindig emlékezz azonban arra, hogy a kislányod / kisfiad nem azért sír, hogy kellemetlen helyzetbe hozzon, hanem csak így tudja kifejezni magát.  Teljesen normális, ha egy baba sír.  Igen, sajnos ez kellemetlen a többi utasnak.  Ez pech, de nyilván a szülő sem azért üvölteti a gyermekét, mert nincs jobb dolga.  Van, amikor sikerül hamar befejezni a sírást, de van, amikor nem.  Nem érdemes ezen aggódni.  A jobb fej személyzet a beszállás végén oda szokott jönni és megkérdezik, első baba-e, utaztunk-e már vele.  Az első utunkon mondtuk, hogy nem, kezdők vagyunk a témában.  Nagyon kedvesen elmagyarázták, hogyan működik a babaöv, adtak egy felfújható mentőcsónakot is, illetve a legnagyobb mosoly mellett nyugtattak minket, hogy ne aggódjunk, ha sírni fog, a gyerekek ilyenek, ne foglalkozzunk a többi utassal.  Amióta többet utaztunk, rászoktunk, hogy kérünk egy párnát ilyenkor - mindig szokott lenni a fedélzeten néhány.  Ez leginkább a szülő karja alá ideális, ha a karodban órákon át tartod az alvó babádat, ne zsibbadjon el a karfán.

10_selfie.jpg

Ha már itt tartunk, az oxigénmaszkokról már írtam.  Nem írtam a babaövről, amit beszállás után adnak oda, ezt a saját övedbe kell befűzni és a babát magadhoz kötni vele, ha az öledben utazik.  Az övön túlmenően adnak egy egészen picire összecsomagolt felfújható mentőcsónakot.  Vízre szállás esetén a felnőtteknek mentőmellény van, a babáknak csónak.  Nem is pontos kifejezés a csónak, inkább egy felfújható fedett babaágy, amit arra terveztek, hogy a viharos tengeren hánykolódva is a körülményekhez képest biztonságban legyen a kicsi.

10_sos.jpg

Érdemes szót ejteni a szélestörzsű gépeken megtalálható babaágyakról.  Ezek a térelválasztó falakra vannak felszerelve, az utazási magasság elérésekor szokta a személyzet felajánlani a használatát.  Előre nem lehet lefoglalni, érkezési sorrendben adják oda, így ha van is, nem biztos, hogy jut.  Keskenytörzsű gépeken ne is keress ilyeneket.  A lényege ennek, hogy a térelválasztóval szomszédos ülések előtt használhatóak és a baba konkrétan fekve, egy kis ágyban tud végig aludni, ha szeretne.  Hosszabb, 11-13 órás utakon igen hasznos.  Tájékozódj előre, hogy a te járatodon van-e ilyen, mert ha van is, nem biztos, hogy minden osztályon van.  Economy osztályon szinte mindig, de business vagy first osztályokon már ritkább, vagy nem is létezik.

A repülőút alatt felváltva tudtunk enni - csakúgy, mint reggelit a lounge-ban - a személyzet néha veszi a lapot és megkérdezik, hogy hozzák-e valamelyikünk ételét később, amikor váltunk, hogy ne hűljön ki addig.  Kedves gesztus.  Az etetést amennyire lehet, megpróbáljuk az út végére időzíteni, hogy a csökkenő magasság miatti nyomásváltozástól M ne kezdjen sírni.  Nincs gond, ha alszik vagy ha eszik, esetleg egy cumi segíthet, hogy ne fájjon a füle.  Érdemes lehet tudni, hogy a legtöbb repülőgépen a belső nyomás körülbelül akkora, mint háromezer méter magasan lenne.  Modernebb repülőgépeken, mint például a Boeing 787 vagy az Airbus 350, a mesterséges nyomást alacsonyabb tengerszint feletti magassághoz kalibrálják, ami a szervezetnek hosszabb távon kevésbé megerőltető.  Nagyobb gyerekekkel érdekes és játékos módon lehet demonstrálni a nyomáskülönbséget például egy félig telt üditős palackkal.

10_arrival.jpg

Az érkezés után, ha határon is át kell menni, nézz szét, van-e családoknak külön alternatíva.  Manapság jellemzően van, hiszen az EU-ban használatos elektronikus kapukat csak 18 éves kor felett lehet használni, kisgyerekkel biztosan nem.  Vannak repterek ahol dedikált családi sorok vannak, ahova csak gyerekesek mennek, ennek minden előnyével és hátrányával.  Vannak más repterek, ahol ilyen dedikált sorok nincsenek, de a kisgyerekkel utazókat azonnal előreengedik - Ferihegy ilyen reptér.

A feladott csomagok, ha business jegyet vettél, a feladáskor kapnak egy kis matricát, hogy elsőként érkezzenek ki, ezt a rakodó munkások vagy figyelembe veszik vagy nem.  Többnyire nem, de ha mégis, akkor kellemes meglepetés, hogy nem kell túl sokat várni a feladott dolgokra.  Ne felejtsd el, ha ismerősök vagy család megy ki elétek a reptérre kocsival, hogy a feladott babaülést ott rögtön mindjárt ki is csomagolhatjátok és csak abban utazzon a baba.  Taxikban nem kötelező a babaülés használata, de lehet taxiból is olyat rendelni, amiben eleve van.  Ha autót béreltetek, ehhez opcionálisan vásárolható babaülés, de nem garantált, hogy lesz a megfelelő méretben.  Mi inkább visszük a sajátunkat magunkkal.  Fél éves koráig már csak azért is, mert nekünk nem autósülésünk volt, hanem isofixbe csattintható mózeskosarunk.

10_carjade.jpg

Ezzel az úttal hatalmas mázlink volt, különösebb probléma nem merült fel.  Reméljük, azért találtál hasznos dolgokat a leírtakban és a következő utazásodon alkalmazni is tudod ezeket!  Jó utat!

A bejegyzés trackback címe:

https://babyledtravel.blog.hu/api/trackback/id/tr5117791470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása