A Bostonba rapid módon szervezett családi utunk kapcsán már említettem a 2for1 opciót, aminek segítségével business classon tudtunk utazni, töredék áron. Mivel most használtam fel egy újabb ilyen vouchert - ráadásul nem is volt egyszerű - gondoltam megér egy írást, hogy elemezzük az előnyöket és hátrányokat. Mikor tud hasznos lenni egy ilyen és mikor haszontalan? Hogyan tudsz olcsóbban utazni, hogyan tudsz sok pénzt megtakarítani? Ezeket a kérdéseket igykeszem megválaszolni itt.
Van több fajta voucher (vagy utalvány), amely bárki számára hozzáférhető és különböző kedvezményeket lehet elérni ezekkel. Ezek közül az egyik a 2for1, rövidebben 241, magyarosabban pedig a kettőt vesz, egyet fizet utalvány. A név kicsit sántít, de ne szaladjunk előre. Nem arról van szó, hogy féláron lehet repülni, de nincs is nagyon messze az igazságtól.
Érdemes az aviossal kezdeni, ami a British Airways (BA) pontgyűjtő rendszerének alapeleme. Gyakorlatilag ugyanaz, mint bármelyik másik pontgyűjtésre építő hűségprogram. Az ember vásárol, amiért pontokat kap, amely pontokat aztán beválthat. Ennyi a lényeg. Bármilyen keresőbe írd be a hűségpontok-kedvezmény szavakat és tucatjával látod a találatokat. Nyilván szinte minden légitársaságnak is van saját pontrendszere, bár inkább a hagyományos, hálózatosokra jellemző ez, nem a fapadosokra. De persze van az EasyJetnek is. Mivel a fapadosok programjai nem adnak túl sok kedvezményt, továbbá, mint minden, a törzsutas programok is a vásárló megkopasztására vannak kihegyezve, ezekkel nem foglalkozom. Nagyon kevés utas az, aki valóban profitálni tud ezekből, a hagyományos légitársaságok programjaiban viszont kis befektetéssel is lehet számottevő haszonhoz jutni.
Mint minden hűségprogramnál, rendkívül fontos a vásárlónak, azaz nekünk, hogy kiszámoljuk: megéri-e? Vannak, akiket hidegen hagynak az ilyen programok. Nem akarnak elköteleződni egy cég mellett sem, nem akarják az adataikat kiadni, nem veszik olyan gyakran igénybe a szolgáltatást, hogy megérje, vagy csak egyszerűen lusták beleásni magukat.
Mondjuk ki feketén-fehéren: ha az utazásaidnál nincs egy preferált légitársaság (legyen az bármelyik), akivel igyekszel bonyolítani a repüléseidet, akkor valószínűleg ezeket a hűség- vagy törzsutas programokat nem neked találták ki. Nincs ezzel semmi gond. Ha például az ember Magyarországról indítja az utazásait, ahol nincs helyben sem nemzeti légitársaság, sem pedig hálózatos légitársaságnak bázisa, akkor várhatóan minden útjához azt választja aki a) a legolcsóbb, vagy b) a legkényelmesebb.
Ha például Budapestről szeretne valaki elutazni, akkor valószínűleg közvetlen járatot keres oda, ahova menni akar. Budapest ilyen szempontból kissé szerencsétlen, hiszen Madridba az Iberia, Frankfurtba a Lufthansa, Londonba a BA, Helsinkibe a Finnair repül csak közvetlenül. Azaz a másik ország nemzeti légitársaságára van utalva a magyar utazó és kevéssé valószínű, hogy annyira hűséges legyen, hogy Madridba frankfurti átszállással akarna utazni, csak a mérföldekért. A rövid távú utaknál tehát a hűség kevéssé domináns szempont. Más a helyzet az amúgy is csak átszállással elérhető városok tekintetében. Ha valaki Amerikába akar utazni, valószínűleg át kell szállnia, bármivel utazik is - ekkor pedig verseny van. Végülis totálisan mindegy, hogy Los Angeles felé Madridban, Londonban, Amszterdamban vagy Frankfurtban száll-e át az ember, egyformán kényelmetlen bármelyik. A döntő szempont ilyenkor az ár és a menetrend. A jó hír, hogy a menetrendet minden cég igyekszik úgy hangolni, hogy az átszállás problémamentes és lehetséges legyen, marad tehát az ár, amiben a verseny megmutatkozik. Csodákat pedig nem lehet tenni, a kerozin, a résidő, az élőmunka durván ugyanannyiba kerül mindenhol, tehát az árak is hasonlóak lesznek a legtöbb helyen. Ekkor jön képbe a személyes preferencia, vagyis a hűség.
Ha pedig többször repülünk ugyanazzal a társasággal, akkor érdemes regisztrálni a programba és gyűjteni a pontokat - BA esetében ez az avios gyűjtés. Aviost lehet repüléssel gyűjteni (a vásárlás értékétől függ a besepert avios mennyisége, de csak repülés után kapja meg az utas) és lehet vásárlással is gyűjteni - itt jönnek képbe a co-branded hitelkártyák. Van ilyen Magyarországon is. Több banknak van valamilyen szerződött partnere, amely nevével fémjelzett kártyát használva valamilyen pontot lehet gyűjteni, vagy kedvezményt kapni. A BA-nak is több ilyen partnere van, a 2for1 utalvány szempontjából minket ma az American Express (AmEx) hitelkártyái érdekelnek, azokból is a BA nevével társult kártyák. Több ilyen kártya is van, a különbség a kártya éves díjában van, valamint a költés után kapott utalványban.
A co-branded hitelkártyákkal történt költések után az adott partnernél gyűjtött pont a lényeg: ezek a mindennapi költések után járó ingyenpontok. Feltéve, ha csak olyan dologra költesz, amit amúgy is megvennél. A heti bevásárlás, a számlák, ilyesmi. Ilyen módon a pontokat kvázi ingyen kapod, hiszen a pénzt amúgy is elköltötted volna. A BA esetén ezek az aviosok. Vagy, hogy magyar példánál maradjak, a miles and more partnerkártyával mérföldeket kap a vásárló, amiket a Lufthansánál tud felhasználni.
Fontos megjegyezni, csak a teljesség kedvéért, hogy ezek a pontok vagy mérföldek csak addig maradnak ingyenesek, amig a költést a megfelelő határidőn belül visszafizeted. Ha elkezd a kamat ketyegni, akkor egy nagyon drága mulatság lesz a törzsutas program. De ez minden hitelkártyára igaz, sosem szabad kamatozni hagyni semekkora összeget, nagyon drága lesz.
Az AmEx költés után nem csak avios jár, de bizonyos értékhatárt átlépve jön ez a bizonyos utalvány vagy voucher, a kettőt egy áráért repjegyre jogosító. Hogyan működik ez?
Röviden a lényeg az, hogy a voucher felhasználásával két főre lehet repjegyet venni úgy, hogy csak az egyik repjegyet kell kifizetni. Az adókat és illetékeket mindkét jegyre ki kell fizetni, tehát valamennyi pénzbe mindenképp fog kerülni a vásárlás, amin spórolni lehet, az a vásárláshoz szükséges avios mennyisége - konkrétan feleannyi kell, mint amúgy kellene.
Hadd mutassak egy konkrét példát. Egy képzeletbeli utazás mondjuk Budapestről San Diegoba, 2023 februárjában - ki ne akarna februárban egy kis napfényt és meleget. Ha most, amikor ezt írom, foglalnám a repjegyet, akkor economy osztályon (feladott csomaggal) két embernek 782 600 forintba kerülne.
Ha ugyanezekre a járatokra, ugyanerre az időpontra akarnék aviosból jegyet venni (feltéve, hogy van elég aviosom, az évközbeni vásárlásaimból), akkor mindez kerülne 169 000 aviosba és (mai árfolyamon) és 144 960 forintba.
Ugyanazon a gépen ugyanazok a helyek, ugyanarra az osztályra szólnak, de a készpénzes vásárláshoz képest 637 640 forintot, azaz több, mint félmillió forintot lehet megtakarítani. És még semmilyen utalványt nem használtam, csak az év közbeni költéseim után ingyen kapott aviost használtam fel. Felmerül a kérdés persze, hogy mennyit kell költenem, hogy ennyi aviost kapjak? Országonként változik, bankonként változik és kártyánként is változik - az ingyenes kártyával történt vásárlások után kevesebb avios jár, mint az éves díjjal rendelkező kártyákért. Durván egy dollár vagy egy font költés után jár egy avios, nagy átlagban. A magyar lufthansa kártya használatakor kb 400 forintnak megfelelő költés után jár egy mérföld (kb 1 euró, amikor ezt írom épp 405 forint egy euró). Ha ezt veszem alapul, akkor durván 59 millió forintot kell egy évben elköltsek a hitelkártyámmal ahhoz, hogy 169 ezer aviost kapjak (árfolyamfüggő). Ez sok. Nagyon sok. Nyilván nem fog az ember egy évben 59 millió forintot elkölteni. Ezt az összeget azonban több módon lehet csökkenteni.
Egyrészt minden kártya ad bónuszt az igényléskor, aminek az összege promóciónként változik, tipikusan húsz- harmincezer aviost, de van, hogy hatvanezer aviost. Másrészt ha az ember történetesen repjegyet vesz, akkor többször kap ugyanazon költés után aviost: egyszer a vásárláskor, egyszer a repüléskor. Harmadrészt aviost venni is lehet és néha meg is éri: például akkor, amikor 50% bónusz avios jár, azaz százezer avios vásárlása után százötvenezret írnak jóvá. Nem ritkán olcsóbbra jön ki, ha a repjegy helyett aviost vásárolsz és az aviost költöd repjegyre.
Az avios a sztori egyik fele. Ezzel lehet olcsóbban repülni, de a lényeg nyilván az utalvány, amivel feleannyi aviost kell csak fizetni. Ezt az utalványt egy bizonyos költés elérésekor kapod meg, automatikusan. 2021 óta az utalványok is lehetnek többfélék. Az ingyenes kártyához járó utalvány csak turista (economy) osztályon használható fel. A nem ingyenes kártyához tartozó utalvány pedig bármelyik osztályon, akár üzleti (business) vagy első (first) osztályon is. Nézzünk számokat, mert abból lehet megítélni, megéri-e egyáltalán ez az egész? Fontos leszögezni azonban, hogy nagyot spórolni nagy költés mellett lehet, bár a fenti példán is látszik, hogy egy mezei turista osztályos jegyen is hatszázezer forintot lehet spórolni.
Tekintsünk egy példát, mondjuk egy Budapest -.Boston utat. Mennyibe kerülne ez jó előre foglalva, különböző osztályokon és mennyit lehet spórolni aviossal és az utalvánnyal? Excel táblás tartományba érkeztünk, íme:
A táblázatban két főre kerestem egy 2023 áprilisi véletlenszerű dátumra, egy hétre oda és vissza, feladott csomagokkal együtt. Az ET + WT az economy osztályra utal (Euro Traveller Londonig és World Traveller onnan tovább), a CE + CW pedig a business osztályra (Club Europe Londonig és Club World onnan). Ezek az elnevezések a BA fanzázianevei a rövid- és hosszútávú járatokra. A cash fare értelemszerűen a sima vásárlás bármiféle felhajtás nélkül. Mint látható, a repjegy economyn valamivel négyszázezer forint felett van két főre és durván másfél millió forint ugyanazon a gépen, business ülésben utazni. Nyilván az avios érték nulla, hiszen a mezítlábas vásárláshoz nem kell semmi avios, semmi trükk, csak virítani a bankkártyát.
Ugyanezekre a járatokra ha aviossal megtámogatva venném a repjegyet, akkor mint látható, ez belekerülne kevesebb, mint százezer forintba és 147 000 aviosba, ha economy-n repülnénk, és négyszázötvenezer forint körül lenne a business, amihez 280 000 avios szükséges még.
Ha felteszem, hogy van ennyi aviosom (na nincs, akkor vagy vásárolni lehet, vagy nincs miről beszélni), akkor egyszerűen adódik, hogy a megtakarítás economy esetében kb 317 ezer forint, business esetében pedig 1.1 millió forint. Bármelyiket nézve nem kérdés, hogy az aviossal csökkentett repjegy lényegesen olcsóbb. Persze ott van az, hogy az avios rész az húzós tud lenni. A 147 ezer avios elég macerás, mire összejön. Itt jön be a képbe az utalvány. Ha utalvánnyal veszem a repjegyet, akkor két embernek csak az adókat és illetékeket kell kifizetni - ez a forint összeg, ami változatlan. Az avios érték viszont a felére csökken: két utas helyett csak az egyiknek kell az avios komponenst kifizetni, azaz feleannyi avios is elég. Hogyan jött ebből ki az utolsó sor megtakarítása? Az avios pontoknak is van forintosítható értéke, durván négy - öt forint között ér egy avios általában. Ha felszorzom az avios különbséget ezzel az értékkel, akkor kijön, hogy mennyi forint értéke van annak az avios mennyiségnek, amit az utalvány miatt nem kell kifizetni. Ez azonban egy csalóka szám. Ellentétben az elsőként számolt megtakarítással, ez a második megtakarítás nem valódi pénzmegtakarítás, csak egy hozzávetőleges érték. Segít megérteni, hogy durván mekkora forint összeget képvisel az az avios mennyiség, amit nem kell kifizetni, de ez a forint összeg nem marad a pénztárcában. Az a forint összeg marad meg konkrét megtakarításként, amit nem kell elköltened ahhoz, hogy duplaannyi aviosod legyen. Ezt egy excel táblában nem lehet kiszámolni, mert attól függ, hogyan jutsz az avioshoz. Ha például céges bankkártyával céges költések után kapod (amely költéseket a céged térít), akkor neked az aviosok semmibe nem kerülnek, mert ingyen kapod őket (a céged fizeti ki). Ha repüléssel kapsz aviost, akkor megint csak semmibe nem kerülnek az aviosok, hiszen amúgy is repültél volna, tehát a pénzügyi értelemben vett megtakarításod a 2for1 utalvánnyal nulla. Hiszen nem fizetsz semmit az aviosért, tehát ha feleannyit használsz el, akkor nullának a fele is nulla. Más kérdés persze, ha saját zsebből fizetsz az aviosokért a saját hitelkártyád után, vagy vásárolod az aviost - ennyi aviost nem kell megvenned, ez konkrét pénzügyi megtakarítás.
Mint az sejthető volt előre, bár az economy megtakarítás sem kis pénz, de igazán nagyot szakítani a prémium repjegyekkel lehet. Kérdés persze, hogy a képen látható 1.1 millió forint valódi megtakarítás-e? Nézzük a mi esetünket, nem véletlenül Bostont választottam, legutóbb oda repültünk el M-mel hármasban, business osztályon. 2for1 vouchert használtunk. Megtakarítottuk az itt látható 1.1 millió forintot? Valójában nem. Valódi megtakarítás az, amikor egy összeget, amit amúgy kifizetnél, nem kell kifizetned. Legyünk őszinték: 1.56 millió forintért mi soha nem utaztunk volna business ülésekben. Nincs ennyi pénzünk repjegyekre. Tehát ez az 1.1 millió forint nem valódi megtakarítás, mert az 1.56 milliót sosem fizettük volna ki. Mi a következőképp tekintünk erre. Repülni mindenképpen repültünk volna, de nyilván, ha szűkén vagyunk a forrásoknak, akkor economy osztályon. Ez, ha nincs se avios, se utalvány, került volna nekünk 413ezer forintba. De van avios. Aviossal üzleti osztályon meg tudjuk oldani 457ezer forintból. Ér nekünk ennyit, hogy kényelmesen, ágyba hajtott üléseken fekve utazzunk a kislányunkkal? Hogyne érne. És van erre 280ezer aviosunk is? Nos, az nincs, hiszen nincs egy év alatt sem annyi költésünk, hogy ennyi aviost összehozzunk. De 140ezer aviosunk van, mert annyi költésünk viszont van. Itt jön be a 2for1 voucher szerepe. Megspórolja az aviost, ami aviossal megspórolunk a repjegyen valamekkora összeget.
Milyen feltételei vannak a 2for1 vásárlásnak? Van neki bőven sajnos. Kell legyen elérhető avios jegy, méghozzá annyi, ahány utas utazni fog (kettő, hiszen 2for1). Ha csak egy szabad olyan szék van, ami aviosért megvehető, akkor sajna nem opció a 2for1 utalvány. Mennyi ilyen van? A járat rendszerben megjelenésekor minden fedélzeten van minimum 4 ilyen ülés. Nagy a verseny értük, érdemes hamar foglalni. További feltétel, hogy a jegyet csak BA vason lehet felhasználni, azaz codeshare járatokon nem. A repjegyekért aviossal kell fizetni, ez nyilvánvaló, az illetékeket pedig csak AmEx kártyával lehet fizetni - hiszen ahhoz járt az utalvány. Mindkét utasnak együtt kell utaznia a teljes utazás alatt (oda és vissza is), ugyanazon az osztályon. Mindezeken túl az utalványoknak van lejárati ideje is (egy, illetve két év), amin belül lehet azt használni, különben elvész.
Mint látható, a dolog sokkal mélyebb, mint a címből látszik, ezért az idézőjelek. Nincs ingyen jegy, kell valamennyi pénzt fizetni mindenképpen. Vannak feltételek, amelyeknek meg kell felelni a felhasználáskor. Valamint - és ez a legfontosabb - rendkívül alaposan utána kell számolni, megéri-e valójában ez az egész pénzügyileg. Mekkora lesz a valódi spórolás, mekkora lesz a fiktív spórolás, az élmény van-e olyan jó, hogy megérje nekiállni a procedúrának? Vagy sokkal egyszerűbb, ha az ember mindig kiválasztja a legolcsóbb járatot és mindig azzal repül, nem foglalkozva a hűséggel? Ez mind-mind egyéni preferencia és neked magadnak kell tudni, hogy mi fontos számodra. Mi most úgy vagyunk vele, hogy az évek során összegyűlt pár avios, összegyűlt az arany státusz is, ezért addig ütjük a vasat, amíg meleg alapon megpróbáljuk maximalizálni az előnyöket. Egy kis tudatosság volt a dolgokban és szándékosan úgy időzítettük az utakat, hogy M születésére legyen meg minden és vele együtt, hármasban tudjuk learatni a gyümölcsét az elmúlt évek tudatos munkájának. Nagyon élvezzük az utazás ezen módját, olyan helyekre jutottunk el és olyan módon jutottunk el ezekre a helyekre, amit amúgy nem tudtunk volna sokáig kipróbálni. Úgy tekintünk életünk ezen szakaszára, mint egy fázisra és miután véget ért, is boldogan fogjuk felidézni a kalandokat.