Utazás babával - amiket még sehol nem láttunk leírva

Baby Led Travel

Baby Led Travel

Hogyan választottunk autósülést?

Segítség és tanácsok az autósülések végtelen világában

2023. április 10. - BabyLedTravel

30_15.jpg

Minden szülő (szerintem) rettegve várja a pillanatot, amikor már nem tudja tovább halasztani az autósülés-vásárlást.  Egyrészt, mert elég drága dologról van szó, másrészt mert legalább száz különböző típus, szín, méret és ki tudja még mi szerint lehetne választani.  Gyakorlatilag lehetetlen eligazodni, ha nem töltesz legalább pár napot a témával.  Én ezt tettem, minden egyes alkalommal, amikor döntési ponthoz érkeztünk és már nem tudtam tovább halogatni.  Nekiültem és keresők, értékelések, bemutató videók, excel táblák, személyes konzultációk, előadások, számolgatás, tervezés és az egyéni preferenciáink alapján próbáltam leszűkíteni a kínálatot két, esetleg három jelöltre.  Szeretnénk segíteni megspórolni ezt.  Nem azt szeretném bemutatni, hogy melyik a legjobb autósülés, mert azt magadnak kell megtalálnod.  Szeretném bemutatni, hogy milyen tulajdonságok miatt, milyen gondolatmenet mentén választottuk azt amit, illetve megmutatni, hogy utólag visszanézve jó döntésnek bizonyult-e?

Kezdjük egy rövid visszaemlékezéssel, mivel ez a harmadik gyerekülésünk, amit veszünk.  Mondhatni rutinos vásárlók vagyunk.  Miket vettünk eddig és miért?  A dolog a babakocsi választásnál indult - de erről már írtunk egy komplett bejegyzést, nem akarnám megismételni.  Röviden a lényeg: az első autósülésünk nem is ülés volt.  Egy isofix talpba csattintható mózeskosarat vettünk, amiben M fekve utazott.  A pozitúra jól látszik a kórházból hazaindulós poszt nyitóképén, a menetiránynak 90 fokkal elforgatva fekszik, fejjel az autó belseje felé.  Ugyanezt a mózest ki lehet kapni az autóból, és belecsattintani a babakocsi keretbe, anélkül, hogy M felébredt volna.  Sőt, az autós mózes arra is alkalmas volt, hogy akár egy egész éjszakát aludjon benne, ha éppen olyanja van.  Ez azért fontos, mert a klasszikus tojás autósülésekben a gyártók sem javasolják, hogy a baba két óránál tovább legyen, újszülött korában pedig még egy órát sem.  Nem tesz jót a gerincének, nem tesz jót a tüdejének ahogy össze van nyomva.  Ezért mi tudatosan nem is vettünk ülés alakú ülést, hanem ágyat.  Utólag visszagondolva jó döntésnek tartjuk, boldogok vagyunk, hogy így döntöttünk.  Nézzük sorban az előnyöket és a hátrányokat röviden:

+ Kényelmes, fekve utazás

+ Időkorlát nélküli használat

+ Travel system: autóból babakocsiba és vissza, egy mozdulattal

 

- Csak hat hónapos korig használható

- Csak isofix talppal használható autóban (utazáskor vinni kell magaddal)

- Drága, ahhoz képest, hogy csak hat hónapig használod

A fentiek közül a legfontosabb érv nekünk az volt, hogy M-nek ez a legkényelmesebb és legjobb utazás autóban, így megvettük.  Majd eljött az ötödik hónap, amikor már láttuk, hogy kezd csücskös lenni a méret.  Igazából nem korban, hanem centiben van megadva a limit, ameddig használni lehet.  Először csak az újszülött betétet vettük ki, majd be kellett látni, hogy M nyúlik és hamarosan nem fog beleférni.  Elkezdődött tehát a keresés a következő üléshez.  A szempontjaink nem változtak.

A költséget csökkentendő szerettünk volna olyan ülést vásárolni, ami kompatibilis a már meglévő isofix talpunkkal.  Az utazásokat egyszerűsítendő szerettünk volna olyan ülést vásárolni, amit övvel is lehet használni, nem csak isofix talppal.  A két kritérium gyakorlatilag egymást kizárta.  Nem húzom az időt, végül elköszöntünk a Maxi Cosi termékcsaládtól és a Cybex felé indultunk el.  Egy Cybex Cloud Z ülést vettünk, a hozzá való isofix-szel együtt.  Újra megkönnyezett a szemem, ahogy ki kellett ezeket fizetni, de azért mindent megtettem, hogy az elérhető kedvezményeket, kuponkódokat kimaxoljam és elégedett voltam a vásárlás végére.  Miért ezt vettük?

30_16.jpg

A fenti, kék ülés a Cloud Z.  Ez egy tojás-típusú ülés.  Elvileg újszülött kortól, de ugye mi hat hónaposan költöztünk bele.  A fő szempontjaink:

  • használható övvel is, utazáskor nem kell az isofixet is cipelni
  • hátradönthető (csak autón kívül) közel víszintes pozícióba
  • adapterrel használható a Yoyo babakocsinkhoz, azaz tulajdonképpen travel system
  • az isofix talpat is megvettük, mivel kompatibilis a következő autósüléssel, amit kinéztünk
  • 83 centis magasságig használható, ami kb másfél év (azaz kb egy évig tudjuk használni)

Mint látható, igyekeztem a jövőre is gondolni a választáskor, de az elsődleges továbbra is M kényelme és biztonsága volt.  Jó döntésnek tartjuk-e így utólag?  Igen, határozottan.  Sokat utaztunk repülővel, nagy könnyebbség volt, hogy nem kellett az isofix talpat vinni magunkkal.  Rengetegszer használtuk az adapterrel a babakocsiban, ha M aludt.  És nagyon sokszor volt, hogy kivettem székestől M-met az autóból, felhoztam a lakásba, hátradöntöttem és nem aggódtam, ha még további egy órát is aludt benne.  Az egyetlen hátránya a szellőzése volt: gyakorlatilag nem szellőzött és M beleizzadt, ha több réteg ruhában aludt el benne.

Ezt is elkezdte kinőni azonban, ami onnan volt nyilvánvaló, hogy a kis lábainak már nem volt elegendő a hely.  Rendszeresen beleakadt a hátsó ülésbe, illetve az isofix háttámlájába.  Elvileg 15 hónapig csak háttal szállítható a baba autóban, M már bőven idősebb volt ennél.  De ezt az ülést nem lehet előrefele beállítani, csak háttal.  Az isofix talp kialakítása olyan, hogy nem tudod 360 fokban megfordítani, csak 180 fokban és ha kiveszed, sem tudod arccal előre beletenni.  Nem engedi.  Nem volt más választás, következett a harmadik szék, amit igazából már egy éve eldöntöttünk, hiszen ugyanezen család következő tagját szemeltük ki.  Lássuk, milyen ez a harmadik szék!

Tudni érdemes, hogy az eltelt egy évben a Cybex Z sorozata megszűnt.  Azt hittem, szívrohamot kapok, amikor megtudtam, hogy már csak Z2 van.  Szerencsére a Z2 szék kompatibilis a Z isofix talppal, különben kitértem volna a hitemből.  Nézzük, mit kap az ember durván százhatvanezer forintért?

30_01.jpg

Ez az ülés már nem használható övvel, csak talppal.  360 fokban körbeforog, azaz arccal előre és hátra is lehet benne utazni.  Minimális döntést is támogat, azaz nem teljesen függőleges benne a kisgyerek.  Maga a szék 0 - 4 éves kor között marketingelt, de a fentebb leírtak miatt mi nagyon örülünk, hogy nem ezzel kezdtünk.  A mi utazásaink sokkal kényelmetlenebbek lettek volna, nehézkesebbek, M pedig szuboptimális pozícióban utazott volna.  De ha valakit ez nem zavar, akkor már újszülött kortól is használhatja ezt a széket, amivel nem kevés pénzt takaríthat meg.

Érdemes kitérni a kompatibilitásra.  Mint említettem, a Z2 székek kompatibilisek a Z aljzattal, lehet őket használni.  Igaz, a forgató kis pöcök az nem lesz elérhető.  Mutatom képen is, hogy az isofix oldalán a retesz, ami a forgathatóságot teszi lehetővé, elérhetetlen és használhatatlan, mert rálóg az ülés.

30_12.jpg

A megoldás, hogy az ülés elején, középen található tenyérnyi vájaton kell benyúlni és egy kallantyúval lehet kioldani a forgást akadályozó reteszt.  Nem a világ vége.  Inkább ez, mint egy új isofix vásárlása.

30_13.jpg

Kellemes segítség a tervezőktől két mágnes az ülés oldalában, így a biztonsági öv nem esik be az ülésbe, hanem szépen tárt karokkal várja a babát.  Sokkal könnyebb így beletenni, mint utólag keresni, miután szemünk fénye már ráült.

30_14.jpg

A vállnál lévő narancs védőelemek alja csúszásgátlós, így a kabátot viselő örökmozgók sem tudják magukról letornászni a hevedert.  Ez is egy plusz pont.  Az pedig egyértelmű, hogy mivel négy évet tud lefedni a szék, nyilván nőnie kell a gyerekkel együtt.  Az autóban készült képeken nem látható az újszülött betét, amit én már kivettem, de azzal együtt jön nyilván.  Valamint a fejtámla is állítható függőlegesen.  Ehhez a tetején hátul lévő műanyag kapaszkodót kell meghúzni és fel-le állítható a kívánt méretre a fejtámla.

30_06.jpg

További biztonsági elem az ülés oldalába épített kinyitható műanyag fül, ami az oldalirányú erőhatást hivatott elvezetni a szék keretében.  Egy szerencsétlen oldalirányú ütközésnél a fejre, illetve a testre ható erőket hivatott minimalizálni azzal, hogy az erőket nagyobb felületen osztja el.  Mivel a nyomás fordítottan arányos a felülettel, ez babánk kis testét hivatott jobban védeni.  Remélem sosem fogom tudni megmondani, hogy működött-e.

30_02.jpg

Maga a szék nem könnyű.  Mint a lenti képen látható, 7.1 kg és még öt gramm a szék és jól látod: nincs semmilyen fogantyúja.  Ezt a széket nem arra tervezték, hogy hurcold magaddal, mint a tojást.  Ez a szék permanensen az autóban, az isofixben lakik és kész.  Ez mondjuk egy hátránya.  Mondjuk M már teljesen jól mászkál és sétál, de azért még elő-elő fordul, hogy oviból hazafelé elalszik az autóban.  Eddig nem volt probléma, üléssel együtt felvittem a lakásba.  Mostantól vagy körözök vele a háztömb körül, ami nem túl zöld megoldás, vagy fel kell ébresztenem.

30_10.jpg

Ahogy az ilyen üléseknél lenni szokott, a hozzá való többnyelvű útmutató benne van a székben, hogy ne lehessen elhagyni azt.  Garantáltan mindig ott van, ahol a szék, azaz ahol szükség van rá.  Bár bizonyára online is megtalálható manapság.  A manuált az ülés elején kell keresni, a párnázott réteget felhajtva egy műanyag fedeles tárolóban.

30_09.jpg

Amint a képen látható, nem teljesen követte le a generációváltást a cég: az üléshez kapott manuál a Z2 székhez és a Z isofixhez tartozik, miközben a Z sorozatot már sehol nem lehet kapni.  Sebaj.  A különbség a két isofix között egyébként az, hogy a forgatást engedő kallantyú oldalt van és használható is a Z2 talpban, valamint van benne egy biztonsági pöcök, ami meggátolja, hogy véletlenül a rossz irányba nézzen a szék menet közben.  Nekem ez kicsit parasztvakításnak tűnik.  Másfél éven keresztül hátrafelé utazik a gyereked, ugyan mitől tudnád véletlenül előrefele betenni?  Ezen túlmenően a Z2 alap a Cloud Z2 székkel együtt jobb, víszintesebb pozíciót tud a babának adni immáron az autóban is - a mi első generációs székünk (a tojás) csak autón kívül tudott hátradőlni.

Tetszik-e M-nek az új ülése?  Határozottan.  Szeret előrefele utazni, tetszik neki a szék is.  Ebben még nem tudott elaludni, azt nem tudom, hogy ez azért van, mert kevésbé fekszik és inkább ül már, vagy mert még nem volt olyan fáradt.  Idővel ez is kiderül majd.  Mindenesetre eddig úgy tűnik, hogy jól választottunk.  Kicsit sajnálom, hogy utazáshoz nem lesz elég a széket vinni - lehet, hogy átmenetileg a következő pár hónapban még a régi, Cloud Z széket visszük magunkkal, ha utazni kell.  Centire még van benne helye (83 centiig jó, ebbe még belefér) és isofix nélkül övvel becsatolva kicsit jobban lehet a lábtérrel is játszani.  A következő két repülőutunkra még biztosan így fogunk tenni.  Ha pedig kinövi a 83 centis széket, akkor nincs mit tenni, kénytelenek leszünk a nagyobb széket vinni magunkkal.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://babyledtravel.blog.hu/api/trackback/id/tr8018064524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása